8. února 2018

Spojené státy japonské (Peter Tieryas)

Manželka mi říká, že prý mi opakovaně říkala, že už čte jen eknihy, ne papírové knihy. Určitě to tak bude, ale před posledními Vánoci jsem si tuto informaci nepamatoval, a koupil jsem ji jednu papírovou scifárnu. Teď jsem si ji přečetl sám.

Na četbu Spojených států japonských jsem se těšil. Po delší době zase pořádná sci-fi zábava! A nebyl jsem zklamán. Využil jsem poklidu o dovolené během letošních jarních prázdnin a během dvou dnů jsem tento americký sci-fi thriller přelouskal.

V rámci fantastických podžánrů jde o alternativní historii (jak známo, p. Tieryas se hlásí k inspiraci slavným Mužem z vysokého zámku od p. Dicka). Jelikož 99 % sci-fi alternativní historie se zabývá druhou světovou válkou, je tomu tak i zde. Originální na Spojených státech japonských je přinejmenším vynechání p. Hitlera; kniha pojednává o osudech západní části USA obsazené Japonci v roce 1948 (kdy v alternativním světě skončila na tomto bojišti válka). Úvodní scéna se odehrává právě ve dnech japonského vítězství; většina děje pak probíhá o čtyřicet let později, tj. v roce 1988, s drobnými odskoky do různých okamžiků poválečného období.

Ve výchozí situaci zazní dva kontroverzní motivy reálných americko-japonských vztahů: internace Američanů japonského původu během války a americké atomovky shozené na Japonce.

Kniha odsýpá, jak se u zábavného žánru patří. Děj se hrne dopředu, scenérie se střídají jedna za druhou, pořád se něco děje.

Oproti staré science fiction, která neodhadla obrovský vliv GPS, internetu a mobilních telefonů na náš všední den, má tato kniha výhodu znalosti internetu a mobilů. Alternativněhistorická japonská říše tak již na konci osmdesátých let používá mobilní zařízení s přístupem k datové síti a GPS a tím je nám blízká.

V alternativní historii jde často o podvratné knihy či spisy; nová doba se projevuje i v tomto ohledu. Podvratným médiem je zde videohra a hlavním protagonistou je důstojník japonské armády na západním americkém pobřeží, který vede cenzorní úřad pro videohry.

Ve srovnání se starší sci-fi je znát posun k většímu množství násilí (průběžně v celé knize jsou scény mučení, byť jen stručné a autor se v nich nevyžívá) a k menšímu množství erotických scén, respektive k žádným erotickým scénám.

Z hlediska čtenářského zážitku je dílo strhující, je náležitě vybudováno dle všech pravidel akčního žánru. Nejspíš jsem přecitlivělý, ale vracelo se mi podezření, jestli se kniha až příliš nesnaží umést cestičku případné filmové adaptaci; protagonisté střídají dialogy při přesunech mezi dějišti jednotlivých akčních scén. Na několika místech lze hovořit o vážnějších literárních ambicích, ale z velké části byl můj čtenářský zážitek přeci jen spíš obdobou sledování zajímavého akčního filmu.
Chceme to, co si zasloužíme, i když tvrdíme opak.
Ano, mám v beletrii slabost pro životní moudra.

Když bych pokračoval v paranoidním posuzování, tak pro rating potenciálního budoucího filmu asi nebude na škodu ani nulová erotika (pokud se nepletu, tak násilné scény se dnes při certifikaci audiovizuálních děl považují za podstatně méně ohrožující výchovu mladistvých než erotika) a sestava hlavních protagonistů, z nichž ženská postava je bojovnější a fyzicky zdatnější.

Spojené státy japonské mohu doporučit jako velice dobrý sci-fi thriller, i když jeho intelektuální rafinovanost se omezuje na na vydařenou konstrukci alternativní reality Ameriky pod japonskou správou.

K českému vydání by mě zajímala jedna perlička. Neorientuji se v grafických trendech, ale zarazilo mě, že v použitém fontu je písmeno "e" posunuto doprava, takže zasahuje do některých sousedních písmen.



První věta knihy: Smrt Spojených států amerických nastala několika podpisy.

Poslední věta: Dva výstřely oznámily konec, ale nikdo je neslyšel.


Databáze knih: 67 % (zatím ze 3 hodnocení)
Goodreads: 70 % (z 1 937 hodnocení)

Žádné komentáře:

Okomentovat