29. července 2016

Malá drážďanská abeceda (Jürgen Helfricht)

Na výletě s koloběžkou v Drážďanech jsem si koupil knížku pro turisty s názvem Malá drážďanská abeceda (Kleines Dresden-ABC).


Už dlouho jsem nebyl v žádném německém knihkupectví, takže jsem si dopřál v rámci svého individuálního volna důkladný průzkum velkého knihkupectví Thalia na Pragerstraße. Ze žánru lokálních turistických informací mě tam tato knížka zaujala nejvíce: líbí se mi malý čtvercový formát s pevnými deskami a sympatickým poměrem fotografií a textu uvnitř.

Knížku jsem si přečetl se zájmem hned večer na ubikaci v Drážďanech. Druhý den jsem se díky ní cestou podle Labe do Děčína stavil ještě v krásném parku Velká zahrada, u prosklené manufaktury VW a pohlédl jsem přes řeku na polabské zámky.

Pár nesouvisejících poznámek do deníčku:

- Nejspíš za to může má aktuální dieta, že si napřed poznačím tradiční drážďanské cukrářské speciality. Dle Malé drážďanské abecedy se jedná o tyto tři pokrmy: vánočka, buchta "Eierschecke" a písmenkové sušenky "ruský chléb". V dohledné době je bohužel neochutnám...

(1) Vánočka (2) "Eierschecke" (3) "ruský chléb".

Vánočka je jasná. Eierschecke bude patrně dvoj- nebo (dle Wikipedie snad i) trojbarevná buchta se spodní/střední tvarohovou částí. Podobná trojbarevná buchta se peče myslím v řadě domácností i u nás - je to moje celoživotně jednoznačně nejmilejší sladkost!

(1) V tradiční Pfundově mlékárně jsem zatím nebyl. (2) Obklady v Pfundově mlékárně.

- Vedle inferna spojeneckých náletů z 13. a 14. února 1945 má v knize významné místo i tisíciletá povodeň z roku 2002.

Drážďany 2002.
- Zaujala mě poznámka o částečně českých zdrojích obrazů pro galerii Starých mistrů, která dnes uchovává dle příručky přes 3000 děl. Rozvoj sbírky je součástí obrovského rozvoje saského hlavního města v barokní době.

Již v roce 1700 se v obrazárně nacházely 342 obrazy. V roce 1729 zahrnovala sbírka již 3592 malby. Mimořádné přírůstky spadají do období vlády kurfiřta Bedřicha Augusta II. (1696 - 1763). Mezi ně náleží koupě 268 obrazů z valdštejnské sbírky v Duchcově, kolem 200 nizozemských obrazů z Amsterdamu a Haagu, 69 obrazů z císařské obrazárny v Praze a 100 obrazů ze sbírky vévody Františka III. z Modeny.

- Ve východoněmeckých místech mě baví sledovat srbské počátky a kontakty s Čechami. V chronologické tabulce hlavních událostí se k tomu uvádí:
  • 1206 - první písemná zmínka o Drážďanech, a to pod názvem "Drezdany".
  • 1424 - zákaz užívání srbštiny před soudem - dokončení germanizace Drážďanska.
  • 1429 - zničení Starých Drážďan a předměstí husity.
- Poslední saský král p. Bedřich August III. (z rodu Wettinů) abdikoval r. 1918 (po 829 letech vlády Wettinů v Sasku), avšak pouze za svou osobu, a tedy tím "ponechal otevřenou opci, která však dosud nebyla uplatněna".

Poslední saský král a jeho rodina.

Potomci p. Bedřicha Augusta III. žijí zčásti opět v Drážďanech a okolí. Soudě podle Drážďan se Sasům pod Wettiny neúpělo celkově vzato zas tak špatně, aspoň z mého turistického pohledu.

Příručka se mi líbila hezky, mohu ji doporučit.


První věta knihy: Nejstarším drážďanským náměstím (r. 1370 zmíněným jako "circulus") a krystalizačním jádrem středověkého města je Staré tržiště (Altmarkt).

Poslední věta: Palác Zwinger, kterým lze procházet čtyřmi průchody dle jeho hlavních os a je ve vlastnictví Svobodného státu Sasko, zahrnuje dnes několik muzeí se státními uměleckými sbírkami.



Goodreads: 80 % (1 hodnocení - já)



Žádné komentáře:

Okomentovat