17. prosince 2014

Chromecast

Říkal jsem si, že napíšu pár vět o hračce, kterou jsme si nedávno koupili.


Nějakou dobu jsem přemýšlel, že by nebylo špatné mít možnost nějak pohodlně vysílat videa z počítače do televize, aby se na ně dalo koukat rozvaleně na gauči. Máme starou TV, která není smart, ale dokud ukazuje, vyhazovat ji nebudu. Video soubory sice můžeme pouštět z USB flashky zastrčené ve videu - ale video přehraje asi tak každý pátý soubor, protože většinou se ukáže, že soubor nemá ten správný formát; navíc video neumí přidat titulky (možná teoreticky, ale ne v reálném životě). Pouštět soubory z počítače, kde je relativně největší šance je přehrát, se zdálo být dobrou variantou.


Zdroj: http://jarmik.pise.cz/813-nahled.html

Uvažoval jsem o Apple TV. Jenže Apple TV není levné a navíc, co jsem četl, vysílá jenom přes iTunes. Přičemž iTunes mají opravdu velice omezenou schopnost přehrávat různé formáty videa. Přesněji řečeno, nepřehraje se v nich téměř nic. Moje nervová soustava je již příliš chatrná na ničení něčím tak strašlivým, jako je konvertování videa.

Na podzim jsem si vzpomněl, že jsem někde četl o čudlíku od Google, který se jmenuje Chromecast.

To je Chromecast.

V záchvatu touhy koupit si nějakou hračku pro radost jsme zajeli jedné říjnové neděle pro Chromecast. Stojí kolem 1200 Kč. Při prvním použití se v prvním kroku Chromecast připojí na wifi; ve druhém kroku se pak počítač připojí na Chromecast. Nějaké fidlení to je, ale i já jsem to zvládl bez vztekání asi za čtvrt hodiny.

Do TV se připojí snadno: zastrčí se do HDMI zdířky, kterou mají patrně všechny TV, i náš starý přístroj. V krabičce je i krátký prodlužovací kablík: kdo má TV u zdi nebo ve skříni (jako my), tak by dozadu ten Chromecast trčel a překážel. Přes kablík se ohne dolů a nepřekáží. Chromecast musí být zastrčený z druhé strany do zásuvky.

To je ten HDMI - má to každá TV už mnoho let.

Chromecast v principu dělá to, že zrcadlí do televize, co děláte v prohlížeči Chrome. To ale celkem nikdo nepotřebuje; navíc webové stránky vypadají v televizi špatně, protože se z nich vejde na obrazovku jen kousek.

Jediný skutečný důvod, proč uvažovat o Chromecastu je, že přes prohlížeč Chrome se dají otevřít i videosoubory, které máte uložené lokálně u sebe na pevném disku (přes CTRL + O). Celkem hodně jich přehraje sám prohlížeč (Chrome). To si můžete vyzkoušet i bez kupování Chromcastu. Když se to video pustí v Chrome, půjde pak bez dalšího i v TV.

Když se některý soubor nepřehraje přímo v prohlížeči, není třeba ještě začít zoufale konvertovat. Stačí stáhnout aplikaci do Chrome, která se nazývá Videostream. Je zadarmo a přehrála snad všechno; jdou v ní přidávat pohodlně i titulky.

Takhle vypadá Chromecast s tou malou prodlužkou.

Co bych ještě tak dodal. Celkem to funguje spolehlivě, ale ne na 100%. Občas se soubor nechytí. Jednou se mi vysílání přerušovalo - nevím proč; ale naštvalo mě to, chtěl jsem něco zrovna ukázat návštěvě. Aktualizace: zjistili jsme, že Chromecast blbne, když běží mikrolvnná trouba. Trochu děsivé, že z trouby nám vycházejí vlny, které ruší wi-fi.

I když to nedovedu logicky vysvětlit, zdá se mi též, že Chromecast způsobuje občasné poruchy televize, a sice, že televize nejde vůbec zapnout. Když se Chromecast vytáhne ven, TV zase zapnout jde.

Většina občasných problémů se vyřeší klasickým vypnout - zapnout prohlížeč nebo televizi (případně vypnout mikrovlnku). Když už Chromecast běží, tak běží velice pěkně, nevšiml jsem si žádného škubání. Ale třeba na našem starším PC už není možné současně s vysíláním třeba surfovat na stránkách, které mají v sobě flashovou grafiku, to se pak cuká.

Velice hezky má prohlížeč Chrome zabudované vysílání videí z Youtube: když se vysílá do Chromecastu, paralelně můžete vyhledávat další videa na Youtube (vysílané video neběží na počítači v prohlížeči, jen v TV). A když na video kliknete, tak nabídne, zda chcete ho rovnou přehrát, nebo zda ho chcete zařadit do fronty za to, co právě běží. Takhle si lze tady naklikat do zásoby videa a pak se koukat. Nicméně toto není asi důvod dávat peníze za Chromecast, když Youtube mají všechny smart TV už v sobě.

Červené kolečko vpravo nahoře vyznačuje, jak vysílání konkrétně funguje.
Stačí kliknout na ikonu v rohu prohlížeče Chrome a začne se vysílat.

Přes Chromecast se dá vysílat do televize i z mobilu, to by mohlo někoho bavit. Zrovna dnes si mi shodou okolností stěžoval kolega, že byli se ženou na návštěvě u známých, kteří mají Chromecast. Kolega se vztekal, že celá návštěva probíhala tak, že lidi seděli na gauči a z telefonů posílali na střídačku do televize svoje oblíbená videa z Youtube. (Jeho to nebavilo, radši by vykecával.)

Nemohu dosvědčit, jak spolehlivě a snadno vysílání z mobilu funguje: zkusili jsme to čistě kvůli tomuto článku z androidího mobilu, co má Sargo, ale bez úspěchu. Ale věnovali jsme tomu asi dvě minuty.

Z mého starého iPhone 4S jsem se po nějakém usílí (musí se nainstalovat aplikace) na Chromecast připojil. Z iPhone mi šlo vysílat do TV komfortně Youtube. Některé inteligentnější aplikace to mají též zabudované: třeba aplikace pro německou televizi ZDF. iPhone ze sebe programy ZDF ještě taky vymáčkl, ale už ne úplně vždy a evidentně to byla zátěž na samé hranici možností toho telefonu.

Rozhodně děti to milujou, že se sedí na gauči a vysílají se mobilem videa z youtube.

Jelikož je Chromecast od Google, asi bych předpokládal, že kdo bude stát o vysílání videa z telefonu do televize, tak z androidích telefonů to patrně bude fungovat hladce.

Když mluvím o videosouborech, samozřejmě lze vysílat i hudbu a obrázky (opět si lze vyzkoušet v Chrome přes CTRL + O). Ale to jen na okraj, obrázky nebo hudbu lze přenášet celkem snadno mnoha jinými způsoby.

Závěr laboratorních prací: Chromecast celkově nezavrhujeme. Já jsem ho použil celkově zatím asi dvakrát. Ale třeba na promítání nějakého seriálu pro děti (jako pravidelná odměna či úplatek) to opravdu využíváme.

Co jsem tak o Chromecastu četl, tak je však třeba počítat s tím, že Google může funkčnost v budoucnu omezit prostřednictvím změny prohlížeče Chrome. Jestli jsem to správně pochopil, tak ve starších verzích totiž lokální videosoubory vysílat nešly, a šlo prakticky jen Youtube.

Žádné komentáře:

Okomentovat