4. října 2009

Peníze - kronika kapitálu

Spiegel je časopis, který sleduju asi ze všech nejvíc, denně na netu. Minule jsem zkusil jejich speciální řadu Dějiny a byl jsem s vydáním o Římu velice spokojen (psal jsem o tom zde).


U příležitosti bankovní krize vyšel díl Peníze - kronika kapitálu. Oproti tomu zániku Říma to je celkově mnohem méně zábavné. Hlavně tedy je to depresivní, protože ta kronika kapitálu je kronika podvodů, korupce a krachů. Takže moc snadno se to nečetlo.

Ale nakonec jsem to přečetl, i když to trochu trvalo.

Nějaké perličky tu vypisovat nebudu, jsem znaven. Učinil jsem si z toho den závěr, že hodně velké peníze hodně rychle se většinou dělají na úkor a za pomoci státu. Už finančníci Fuggerové půjčovali císaři a za to měli monopol na koupi stříbra z dolů za pevnou cenu, která byla podstatně pod tržní, za kterou to prodávali dál.

Jeden díl je věnován i finančním poměrům Karla Marxe, jakožto slavného teoretika kapitálu. Ne překvapivě jeho praktické osobní poměry moc neodpovídaly teoretickému rozletu. Na univerzitě roztočil bohatou apanáž od rodičů, alespoň velkoryse s partičkou. Když měl vlastní rodinu, tak už moc neměl co roztáčet, zejména v Londýně, a především pravidelně pumpoval Bedřicha E. Měl smůlu, že jeho dílo Kapitál jednak se mu nedařilo dopsat a jednak osobně nepobral moc autorských honorářů za jeho prodej, který se rozjel až později. Navíc teoretizoval o kapitálu, ale s penězi neuměl: když k nějakým přišli, tak je zase hned rozfrcali za předražený luxus.

Lichvář a ďábel.

Další osoby, které mají svoji kapitolu, jsou např. rodina Medici z Florencie, John Law, Rothschildové, Keynes. Pěkný je třeba článek o nacistické dílně na padělání liber, aby rozvrátili Anglii. Vyráběli jich hodně a slušných, ale nakonec letectvo odmítlo plýtvat palivem na shazování padělků nad Anglií, a padělané libry používali hlavně k placení špionů.

Ale stejně je to od toho vydavatele pěkné, že takovéto důkladné čtení vydává. Docela jsem mrkal v Drážďanech, když jsem se stavil v trafice, že na téma peněz měl zvláštní sešit i konkurenční Stern.

****

Další články o historických sešitech Spiegelu:
- Germáni - zde.
- Ježíš Nazaretský - zde.
- Konec říše římské - zde.
- Karel Veliký - zde.
- Byzanc - zde.
- Štaufové - zde.
- Třicetiletá válka - zde.
- Habsburkové - zde.
- Dějiny Benátek - zde.
- Němci na východě - zde.


Žádné komentáře:

Okomentovat